20

Infekterad vargdebatt

Postad av Tomas | Arkiverad under Funderingar, Färgbilder, Okategoriserade, Vargen

Infekterad vargdebatt! (du finner en interaktiv fråga i slutet av sidan)

Uppdatering 100108 08:14 

Fem föräldravargar skjutna

Varg (bild från Clipart.com)

Varg (bild från Clipart.com)

STOCKHOLM TT (Gefle Dagblad) Fem föräldradjur har skjutits under vargjakten i Sverige. I reviret Amungen i Gävleborgs län sköts både hanen och honan och där är valparna nu helt ensamma.

Frågan är nu hur ungarna, som är åtta månader gamla, ska klara sig.
- Bedömningen bland de flesta experter, både här och utomlands, är att de är så pass rustade att de kan klara sig. Men det hela är omdiskuterat och vi kommer, om möjligt, att sätta sändare på alla valparna. Det är viktigt inför nästa år att veta hur det går för dem, säger

Olof Liberg, koordinator för det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.

Problemet är att det bara finns ett smalt tidsfönster när vargjakt är möjlig. Det måste ske så sent som möjligt på vintern för ungarnas skull, och före mitten av februari innan parningstiden inträder.

Olof Liberg tycker också att det är lite bekymmersamt med de många skadeskjutningarna. Minst fyra av djuren skadesköts och måste eftersökas.

- Det är rätt stor andel, åtminstone om man jämför med älgjakten. Det finns kanske sådana som chansat för mycket när de skjutit. Till nästa år bör man nog fundera på att träna mer på vargtavlor före jakten.

Resultatet från jakten är dock i stort sett förväntat, enligt forskarna.

- Föräldradjuren utgör ungefär en femtedel av populationen, och andelen är ungefär densamma bland de skjutna djuren. Så det är mitt i prick, säger Olof Liberg.

Han och hans kollegor har snabbt gjort en sammanställning av de 27 vargar som skjutits. Jakten är nu avslutad i alla län förutom Örebro där tillstånd fortfarande finns för ytterligare en varg.

Förutom de fem alfadjuren, har 13 ungdjur/valpar i flockarna dödats. Därutöver innefattar listan sex revirmarkerande vargar utan valpar, plus tre kringströvande ensamdjur.

- Resultatet avviker mycket litet från vad man kan vänta sig av en helt slumpmässig avskjutning. Möjligen är det relativt få ensamdjur som skjutits, säger Liberg.

Samtidigt meddelas att förundersökningen om överskjutning av varg i Dalarna under licensjakten har lagts ner.

Jaha, och det första som återigen slår mig är att det inte finns någon som helst koll på att friska djur selekteras från de sjuka som enligt miljöminister Andreas Carlgren var själva anledningen till denna jakt. Här har man urskiljningslöst (eftersom det är fråga om just slumpjakt) skjutit bort friska djur och även alfadjur med valpar.

De många bom- och skadeskjutningarna påvisar än en gång att detta är en jakt som skall utföras av de mest lämpade jägarna och inte den breda och okunniga massan.

Jag personligen tycker att denna farsartade jakt bara blir mer och mer sorglig att beskåda och ta del av.

Tack för att du läste //Tomas  

———————————————————————————————
Uppdatering 100107 22:17

Naturfotografen Daniel Arvidsson har skrivit ett öppet brev till vår miljöminister Andreas Carlgren. Jag och många med mig inväntar med spänning svar från vår minister.

———————————————————————————————
Uppdatering 100107 14:48
 
Se till att du kommer ihåg att skriva på uppropet: Nej till licensjakt på varg. Över 6000st har skrivit på denna lista men det behövs fler namnunderskrifter för att delge en kraftfull markering. Listan kommer att redovisas för miljöminister Andreas Carlgren och berörda politiker inom Miljö- och Jordbruksutskottet.

———————————————————————————————
Uppdatering 100107 10:26

Läs gärna Svenska Naturvårdsverkets Beslut om licensjakt efter varg 2010 (klicka på bilden, öppnas som pdf). Det finns några saker jag initialt funderar på:

Beslut om licensjakt 2010

Beslut om licensjakt 2010

Det står i Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg (under Rekommendationer / Sändarmärkta vargar) att man önskar att just sändarmärkta vargar inte skjuts. Dock är tyvärr texten väldigt vag:

Naturvårdsverket anser att det är viktigt att licensjakten efter varg sker på ett sätt som minimerar antalet sändarmärkta vargar som fälls. Av detta skäl ombeds jägare som deltar i jakt efter varg att, om möjligt, inte fälla sändarmärkta djur.

Med en sådan text går det naturligtvis alldeles utmärkt att åberopa ”tjock päls” som förklaring till att bland annat just en sändarmärkt hona fälldes i Gävleborg. 

Naturvårdsverkets underlag är en intressant läsning där man till exempel kan läsa följande:

Vilka vargar får fällas?
Varg får jagas oberoende av kön och ålder.

Då återkommer min fråga angående den ”barmhärtighetsjakt” som detta skulle vara fråga om enligt miljöminister Andreas Carlgren (sjuka djur (efter inavel) skall skjutas för att en mer livskraftig vargstam skall kunna fortleva).

Hur selekteras de friska djuren från de sjuka? Alfaparet i Gävleborg var friska med åttamånaders ungar likväl sköts de. Det innebär att två genetiskt friska djur som så väl behövdes nu är borta (där ungarna går en mycket oviss framtid till mötes). Med Naturvårdsverkets skrivning är det inte konstigt att detta kan ske men det häpnadsväckande är att Andreas Carlgren åberopar ”barmhärtighetsjakt” där målsättningen är att ”ta bort” de sjuka djuren.

Snälla, berätta för mig vad jag missar här!  //Tomas

———————————————————————————————
Uppdatering 100106 00:22
Jag tittade på Rapport och hörde där vår miljöminister Andreas Carlgren prata om att lära sig av misstagen från årets vargjakt. Han pratade också om att det är viktigt att vargstammen hålls frisk och att sjuka djur skjuts bort. Han vill finna en väg för att göra ”selekteringen” mer träffsäker (ursäkta ironin) och han vill även finna rätt nivå på hur många jägare som skall få delta i jakten.

Han avslutar med att vargjakten kommer att fortsätta nästa år enligt inslagen väg (dock i förändrad och förbättrad form).

I samma inslag redovisas också att man i Gävleborgs län (dvs. mitt hemlän) har lyckats med ”bravaden” att skjuta bort två genetiskt fullt friska vargar (troligtvis alfaparet enligt GD.se) som till råga på allt hade åttamånaders ungar.

Det skall bli väldigt intressant att se hur Carlgren tar fram en säker metod för att inte årets fars till vargjakt (som går i barmhärtighetens tecken) skall återupprepas.

Så här skriver Aftonbladets ledare, skrivet av Ingvar Persson, om Carlgrens ”barmhärtighetsjakt” (100105):

Carlgren menar att jakten ska sätta stopp för inaveln i den svenska vargstammen. En ren barmhärtighetsgärning. Det är naturligtvis struntprat. Om miljöministerns verkliga avsikt varit att komma åt hjärtfel, rygg och njurskador hos vargarna hade jakten organiseras på ett annat sätt, kanske som en mer generös skyddsjakt.

Personligen frågar jag mig återigen hur selekteringen mellan friska och sjuka djur skall gå till utan att man ingående kontrollerar djuret i fråga. Hjärtfel står lika lite skrivet på djurets vänstra sida som njurskada gör det.

Jag har en ”avvikelse” i mitt hjärta, den är kartlagt av läkare på Gävle sjukhus men det innebär som tur är ingen risk för ”liv och hälsa”. Jag har god kondition och jag löptränar, utövar powerwalk och cyklar regelbundet samt helt obehindrat men vi kommer ändå inte ifrån att jag har en osynlig ”defekt”. För att kartlägga avvikelsen i mitt hjärtas sätt att arbeta var jag bland annat tvungen att genomföra ett belastningstest. Frågan är vad som skiljer mig från vargen när det gäller säkerställandet av en fysiologisk defekt? Snälla berätta den som vet för jag fattar inte riktigt det här, vad missar jag?

Eftersom det bevisligen finns friska djur (vilket ovanstående fadäs så tydligt påvisar) måste det till absolut säkra metoder så att ”fel” varg skjuts och rätt varg får leva vidare så att vi får en stor och stark vargstam i vårt land!

För inte är det väl så att det finns människor som bara vill ta ihjäl alla vargar?  //Tomas

———————————————————————————————
Uppdatering 100105 22:22

Jag tycker även att ni skall läsa Vargens tid och 28 döda vargar blir betydligt fler i efterdödandet

Detta är ett kort utdrag ur texten
-Det är dåligt skjutet mycket utav dem. Man har varit för ivrig att lossa skott helt enkelt, de sitter i både buken och på andra ställen, säger Viggo Nielsen vid länsstyrelsen i Dalarna till SVT Rapport.

Och Viggo Nielsen vet vad jan pratar om. Han gjorde en liten turné i Dalarna och hämtade upp de dödade vargarna som nu ska obduceras.

-Det är ingen precision i det, det visar ju också de eventuella bommar de har gjort, säger Nielsen.

Till Rapport säger han att han tycker att det är något osmakligt över vargjakten:

-Vargarna har inte en chans när de inringas av flera hundra människor. Det är inte jakt, tycker jag. Det handlar mer om att man vill ha bort dem.

———————————————————————————————
Uppdatering 100105 19:57
Jag vill rekommendera två bra länkar för att ni skall få lite mer kött på benen vad gäller denna fråga. Läs sedan mitt inlägg :).

Bronsonbloggen: Några sanningar om vargen, eller: ”Är ni rädda för räv också?”
Mats Andersson: !!!Kalla fakta!!!VARG!!!

———————————————————————————————
Ingen licensjakt på varg!

Låt vargen vara

Låt vargen vara

Jag har tagit ställning när det gäller frågan om licensjakt på varg och jag anser att licensjakt är fel. Den vargpopulation vi har idag tycker jag är alldeles för liten för att jagas över huvud taget. Vi pratar om en grupp individer på cirka 230 djur vilket knappast kan sägas vara mycket om man ser till den yta vårt land består av och den spridning dessa vargar har på denna yta.

Jag vill inledningsvis passa på att tillägga att jag inte bara är en ”proffstyckande” stadsbo som endast sett naturen på vykort. Som gammal tävlingscyklist i mountainbike har jag och mina klubbkompisar från Sandvikens CK tränat hundratals och åter hundratals mil i bland annat skogarna kring just Ockelbotrakten (vargområde i Gästikland). Vi har också ett starkt naturintresse i min familj och jag, min sambo och våra två barn gör många timmar i skog och mark varje år. Lägg därtill mitt naturfotografiska intresse så törs jag säga att jag inte är helt ovan att vistas i det gröna.

Sverige är ett stort land med gles befolkning och vi borde kunna samexistera med vargen när man klarar av det i andra länder. Kanada har till exempel  52 000 – 60 000 vargar enligt International Wolf Center.

Visst är jag väl medveten om att vargen dödar tamboskap och även lössläppta hundar vilket jag också förstår skapar sorg och frustration hos de drabbade. Men jag kommer ändå aldrig att ställa upp på att vargen skall ”skjutas bort” på grund av dessa ”anledningar”. Någonstans måste det vara upp till oss som den intelligentaste varelsen på jorden att visa respekt och bjuda till för att både vi och vargen skall kunna samexistera.

En ofta förekommande anledning till att licensjakten skall genomföras är att vargstammen i Sverige skulle vara inavlad och många djur i beståndet sägs ha olika typer av fysiologiska defekter. Det första jag tänker på om så är fallet är om det står hjärtfel på sidan av den varg som då har ett hjärtfel? Eller står det i pannan? Eller är det så att de 12 000 ”utvalda” jägarna har en hittills okänd förmåga att särskilja just de vargarna med fysiologiska fel från fullt friska djur? Vänligen berätta hur detta fungerar om du har relevant kunskap i frågan.

Jag personligen tror inte för mitt liv att en adneralinstinn jägare är i stånd att se om ett djur har en fysiologisk defekt eller ej. Men det är bara vad jag tror…

Hur går det om man skjuter en individ ur alfaparet (eller båda djuren)? Vad händer initialt med den övriga flocken då? Jag vet inte men det får gärna du som läser detta svara på.   

Så här ser bestånden av varg ut på lite olika platser runt om i världen enligt just International Wolf Center:

Kanada: Cirka 52 000 –  60 000 vargar
USA (Alaska): Cirka 8 000 – 11 000 vargar
USA (övriga delstater): Cirka 5500 vargar

Några Europeiska länder:
Italien: Cirka 500 –  600 vargar
Ryssland: Cirka 50 000 – 60 000 vargar
Turkiet: Cirka 5000 – 10 000 vargar
Bulgarien: Cirka 800 – 1000 vargar
Serbien och Montenegro: Cirka 500 vargar
Rumänien: Cirka 2500 vargar
Ukraina: Cirka 2000 vargar
Litauen: Cirka 600 vargar
Lettland: Cirka 900 vargar
Estland: Cirka 500 vargar
Polen: Cirka 600 – 700 vargar
Grekland: Cirka 200 – 300 vargar
Albanien: Cirka 250 vargar
Kroatien: Cirka 200 vargar
Makedonien: Cirka 1000 vargar
Sverige: Cirka 230 vargar
Finnland: Cirka 250 vargar
Norge: Jag har ingen uppgift
Danmark: Jag har ingen uppgift

———————————————————————————————
Jag vill också passa på att infoga ett utdrag ur Gefle Dagblads ledare idag den 5 januari 2010:

Regeringen har av politiska och inte naturskäl beslutat att vargstammen skall ligga på omkring 210 djur i Sverige och därför har 12 000 jägare under de senaste dagarna samlats i skogarna i fem län, däribland Gävleborgs, för att nedlägga 27 vargar.

Bland andra Världsnaturfonden, WWF, och Naturskyddsföreningen har riktat skarp kritik mot regeringen och hävdar bland annat att beslutet saknade vetenskaplig förankring. Det finns anledning att instämma i kritiken. Beslutet att tillåta licensjakt på varg är ett resultat av hårt jobb från den oerhört starka och framgångsrika jaktlobbyn i Sverige. En stark intressegrupp tillåts ockupera hela denna så viktiga fråga!

Nivån på debatten tenderar också att bli mycket låg. Tråkigt nog, eftersom ingen vinner på överdrifter, oavsett om de kommer från motståndarna eller vargarnas ivrigaste förespråkare. När jakten påbörjades för några dagar sedan urartade den. Från Dalarna rapporterades överskjutning och, liksom i Värmland, några fall av skadeskjutning. Det visar sig bland annat att rapporteringssystemet till Naturvårdsverket inte har fungerat.

Med tanke på hur liten vargstammen är i Sverige kan en överskjutning på bara några få djur få katastrofala följder. Sverige har mycket goda förutsättningar för att ha livskraftiga stammar av stora rovdjur. Men istället har vi, jämfört med andra länder i Europa där det finns varg, oerhört glesa bestånd.

Djur- och naturintresset är stort i Sverige och intresset stannar inte innanför våra egna gränser. Även djurlivet på exotiska platser intresserar och många förfasar sig över den jakt som sker av utrotningshotade djur runt om i världen.

Samtidigt som det ofta och gärna riktas kritik mot andra länders sätt att handskas med sina utrotningshotade rovdjur har vi själva bitvis en helt galen förvaltning av rovdjuren. Det är pinsamt för Sverige som gärna framhåller sig som ett land som värnar om natur och miljö.

———————————————————————————————
Detta gick också att läsa i Gefle Dagblad idag den 5 januari 2010:

Kritik om hetsig vargjakt

Göteborg TT: Efter den skarpa kritiken om allt för hetsig vargjakt i helgen håller även Jägarförbundet med, i alla fall delvis.

- Vad vi funderar på, som är mindre bra, är de påskjutningar som har skett där varg inte har fällts. Vi kommer att följa upp länsstyrelsernas rapporter om hur jakten har genomförts för att se om det till exempel kan behövas några utbildningsinsatser. Det har vi gjort när det gäller björnjakten. Det ligger i vår organisations intresse att det här fungerar, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägarförbundets rovdjursråd.

———————————————————————————————
Jag vill passa på att avsluta med ett bra inlägg från Mats Andersson:

- det gäller att vara lite påläst när man ska argumentera för Vargen.

Ofta när jag diskuterat Vargens existens med jägare så har de alltid nämnt sina hundar. Och sagt till mig: tänk på det – du som har/gillar hundar. Vargen tar våra hundar!!! Hur tror du det känns…

 - Så här är dock sanningen. Mellan 2000-2004 så dödades 7.500 hundar. (Agrias statistik)

 • 7.200 dödades i trafiken!

• 84 dödades av rovdjur

• 135 dödades av jägarna själva !!!

 - så vem som är farligast för hundarna visar statistiken väldigt tydligt! Bilarna och jägarna själva.

(Under löshundsjakten körs en hund i timmen ihjäl av bil).

———————————————————————————————
Läs, begrunda och säg vad just du tycker! Tack för att du besökte mig //Tomas

Kommentarer (20)

  1. Mats Andersson skriver:

    Bra inlägg!
    - det är viktigt att vi naturfotografer är pålästa inför kommande debatt. Dvs vi måste kunna ge svar på tal.

    Använd gärna fakta från mitt inlägg. Jag har alltid fått höra snyfthistorien om deras hundar. Men nu vet jag…

    /Mats

    • Tomas skriver:

      Hej Mats :)))

      Japp, du har så rätt! Nu har jag länkat till ditt inlägg och Bronsonbloggens inlägg!

      Vi hörs…

      //Tomas

  2. Per skriver:

    En bra artikel du fått ihop här, intressanta fakta.
    /P

  3. Mats andersson skriver:

    Lysande!!!

    /Mats

  4. MarieK skriver:

    Mycket välskrivet, som vanligt! Bra research som grund det ger tilltro – snyggt!

  5. Glenn Bergsten skriver:

    Jag undrar ofta: När ska människan lära sig ett uns av underkastelse till naturen. Att låta den utvecklas en gnutta utan mänskliga styrande fingrar, tror jag vore nyttigt. Bra inlägg.
    /Glenn

  6. Åke skriver:

    Bra att du lägger till fakta. Fakta är det i särklass viktigaste i en sund debatt, oavsett vad det handlar om. Jag tror starkt på att vinna debatter genom en objektiv framställning härledd ur fakta. Den vita hatten i kombination med den röda (känslans) är tvivels utan ett framgångsrecept. Huvudproblemet som jag ser det, kring hela debatten, är att motståndarna till dödandet av varg har misslyckats med att föra fram sina åsikter till politikerna. Jag kan inte se det på något annat sätt, tyvärr. Att säga något i stil med, dom lyssnar inte, eller struntar i våra argument håller inte. Det bara är så. Politik är skitigt så det förslår i många fall och folk skulle häpna om de visste hur det går till innanför väggarna i en del frågor. Nä, det är dags att jobba upp en stark lobbyverksamhet för de som vill att vargen ska finnas kvar i våra skogar. Påverka genom list, smarthet och inte minst klokhet. Att besegra fienden med dess egna metoder! Att prata varg i Sverige idag det går inte utan att samtidigt prata politk, de hänger liksom samman.

    • Tomas skriver:

      Hej Åke :)))

      Visst har du rätt i det du skriver och visst har vi som inte vill se vargjakt och vargdödande vaknat för sent, alldeles för sent. Jägarlobbyn däremot har jobbat hårt och framgångsrikt under mycket lång tid i vårt land och det ser vi nu effekten av.

      Tack för en bra och konstruktivt kommentar Åke :)

      Vi hörs…

      //Tomas

  7. Thorsten Klint skriver:

    Tack Tomas för all viktig info – har kommenterat litye på Niklas blogg. så det känns lite mycket att upp repa sig här ! Ha de´Thorsten

  8. Morgan skriver:

    Jag tycker vargjakten helt enkelt varit bedrövlig, regeringen har än en gång visat sin kassa sida för mig.
    Bra inlägg du gjort, viktigt att vara påläst och ha fakta. -Du vet vad du pratar om!
    Morgan

    • Tomas skriver:

      Hej Morgan :)))

      Det är väldigt mycket som känns onyanserat och enkelriktat i den här frågan och vår regering har gjort det lätt för sig. Tack för din kommentar…

      Ha det bra!

      //Tomas

  9. Niklas skriver:

    Bra att du håller igång debatten! :-)

    /Niklas

    • Tomas skriver:

      Hej Niklas :)))

      Tack för det :). Nästa år är det samma visa igen och då gäller det nog att vakna i tid. Eller rättare sagt, påbörja arbetet redan nu så att denna farsartade situation inte upprepas. Åke har väldigt rätt i det han skriver tycker jag…

      Vi hörs…

      //Tomas

  10. Malin H skriver:

    Jag har gått och varit upprörd och ledsen länge nu… Och nu är alfahonan och alfahanen bortskjutna i Amungenreviret. Hur ska valparna klara sig nu!??

    Bra artikel Tomas! Du skriver så bra!

    Ps Terje har fullt upp med 40 frågor sen… ;))

    //M

    • Tomas skriver:

      Hej på dig Malin :)))

      Ja det är rent utsagt för jävligt… Någon som kommenterade på GD menade att jägarna så väl visste vilka djur de sköt. Jag vägrar tro att det är på detta sätt utan hoppas att denna tragiska händelse är ett utslag av rådande idioti.

      Men man vet ju aldrig…

      Hahaha…lagom åt honom :))) Han skall få packa en bok också ;)

      Ha det bra och hjälp honom lite med frågorna ;)

      /T

Lämna en kommentar

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes